Szennán a Fekete László Általános Iskola és Óvoda diákjai 2009 óta vesznek részt Mind Lab foglalkozáson, a fenntartó finanszírozásában. Rónai Gábor (Kaposvári Egyetem Tantárgypedagógiai Tanszék) 2011-ben felmérést végzett:
“Tapasztalat a Mind Lab módszer alkalmazásáról a TCT/DP teszt alkalmazásával” címmel.
A felmérés igazolta a módszertan eredményességét, miután a szennai gyerekek a kreativítás különböző elmeiben kimagasló eredményt értek el.
A teszt rövid összefoglalója:
Test for Creative Thinking/Drawing Production – Kreatív Gondolkodás Teszt/Rajzi Feladat
Urban, Hans G. és Jellen, Klaus K. módszerét az 1980-as évektől a világ számos országában alkalmazzák. Hazánkban Dr. Kárpáti Andrea honosította meg, aki a gyermekrajz kutatások terén is nemzetközileg elismert szakember. (Többek közt A Firkák, formák, figurák – a gyermekrajz fejlődése és A kamaszok vizuális nyelve c. könyveiben is foglalkozik a témával.)
A tesztlap kultúrától független rajzi elemeket használ fel (pont, félkör, hullámvonal stb.). A teszt felvevői a rajz folytatására, a felhasználás teljes szabadságára adnak utasítást a tesztrajzot készítő alanynak.
Értékelési szempontok
(itemenként max. 6 pont adható)
1. | Cn | Folytatás: felfedezi, tudomásul veszi a megadott egyszerű elemeket, ezt vonalhúzással jelzi |
2. | Cm | Kiegészítés: a képelemek tovább rajzolása ill. ismétlése |
3. | Ne | Új elemek: a kép gazdagítása új motívumokkal, kiegészítő elemek járulnak a már folytatott képelemekhez |
4. | Cl | Vonalakkal létre hozott kapcsolatok: a képelemek összekapcsolása, vizuális egységgé rendezése összekötő vonalakkal |
5. | Cth | Témához kötődő kapcsolatok: ha a képelemek egységes tartalmi egésszé állnak össze |
6. | Bfd | Körvonalat megőrző – részletfüggő: ha a nagy zárt négyszögön kívül eső képelemet észleli, folytatja, magas pontszámot kap, mert “kitör a megszokás keretéből”. Minden kreativitás-teszt egyik központi kérdése az originalitás (eredetiség) mérése. Itt a tesztkészítők a képkeretre erősen emlékeztető lezárás figyelmen kívül hagyását, a kötöttségeket nem tűrő alkotói fantáziát, az eredetiség fontos indikátorának tartják. |
7. | Bfl | Körvonalat megőrző – részlettől független: ha áttöri a nagy zárt négyszöget, vagy arra rajzol (a Bfd-hez hasonló, kicsit gyengébb fokmérője az originalitásnak) |
8. | Pe | Perspektíva: ez az item elsősorban a vizuális nevelés elvárásaihoz közelíti a tesztet (mennyire jelenik meg a lineáris perspektíva) |
9. | Hu | Humoros, érzelmes: a rajz kifejez-e bármilyen érzelmet (groteszk, valóbani humor, karikatúra, szatíra, dráma, szeretet, stb.) |
10. | Uc | Nem szokványos megoldások: négyféle módon értékeli a képalkotó eljárásokat: 1. nem szokványos papírhasználat (pl. elfordítja, hajtogatja); 2. összefüggő történet ábrázolása; 3. mennyiben használ szimbólumokat (jelek, figurák, szavak, számok használata, képregény elem); 4. a megadott képelemek nem szokványos felhasználása (Nem a konvenció-lista példáit használja. pl. a hullámvonal: kígyó , virág vagy négyzetes vonal: ház, doboz) |
11. | Sp | Sebesség: időarányos pontozást alkalmaz pl: 2 perc= 6 pont (többnyire nem jelenik meg; a gyors rajzolási készség csak a magas színvonalú rajz esetén válik figyelemre méltóvá) |
11 éves korcsoport
Tesztcsoport:
- MindLab: Fekete László Általános Iskola és Óvoda Szenna (Rónai Gábor, KE, 2011)
Kontrollcsoportok:
- Országos: országos átlag (Kárpáti Andrea és Gyebrán Viktória tanulmánya, ELTE)
- Tanakad: Somogy Megyei Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthon ötödikes diákjai (Vancsa Barbara mérése, KE-PK, 2010)
- Normál: a Kaposvári Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium egyik ötödikes csoportja (Vancsa Barbara mérése, KE-PK, 2010)
Cn | Cm | Ne | Cl | Cth | Bfd | Bfl | Pe | Hu | Uc | |
MindLab | 5,72 | 5,72 | 4,94 | 4,61 | 4,83 | 4,33 | 5,67 | 3,50 | 3,50 | 5,56 |
Országos | 2,67 | 2,32 | 0,59 | 1,16 | 2,00 | 0,12 | 0,16 | 0,48 | 0,35 | 1,56 |
Tanakad | 4,9 | 3,8 | 2,8 | 2,7 | 3,3 | 0,8 | 2 | 1,3 | 2,1 | 1,8 |
Normál | 5,7 | 4,4 | 3,4 | 2,3 | 2,5 | 4,6 | 3,2 | 0,9 | 1,9 | 0,9 |
13 éves korcsoport
Tesztcsoport:
- MindLab: Fekete László Általános Iskola és Óvoda, Szenna (Rónai Gábor, KE, 2011)
Kontrollcsoportok:
- Országos: országos átlag (Kárpáti Andrea és Gyebrán Viktória tanulmánya, ELTE)
- Normál: Szent Imre Általános Iskola, Jánosháza ((Dittman Annamária, KE-PK, 2009)
Cn | Cm | Ne | Cl | Cth | Bfd | Bfl | Pe | Hu | Uc | |
MindLab | 5,17 | 5,39 | 3,94 | 2,94 | 3,83 | 1,33 | 4,00 | 2,89 | 2,33 | 3,94 |
Országos | 2,9 | 2,82 | 1,42 | 1,82 | 2,49 | 0,38 | 0,58 | 1,15 | 0,58 | 1,88 |
Normál | 4,18 | 3,88 | 2,53 | 2,47 | 4,24 | 0 | 0 | 1,35 | 2,35 | 2,59 |
A kreativitás különösen a Cth, Bfd, Bfl, Hu és Uc elemeknél jelenik meg, ami igazolni látszik a MindLab módszer használatának jelentőségét. Erre további vizsgálatokat végzünk.